FORMATION OF THE DESIGN CULTURE BASIS AMONG STUDENTS IN THE PROCESS OF STUDYING THE INDUSTRIAL DESIGN PRINCIPLES OF THE BAUHAUS

  • N. A. Varlamova Vladimir State University named after Aleksander and Nikolay Stoletovs
Keywords: design engineering, design culture, Bauhaus, subject design, information-theoretical base, algorithm of professional actions, research of design objects, shaping

Abstract

Varlamova Natalya Andreevna graduated Vladimir State University with MSc in Design (2005–2011).

Member of ADR (Association of designers of Russia) since 2012.

Assistant professor, then Director of Studies, in design, ergonomics, flat design methodology, Information Technology in arts and culture at the Faculty of Design, Arts and restoration, in Vladimir State University.

In addition, Varlamova N.A. was conducting a study on the design methodology, design culture, methods improving the efficiency of designing, the selection of learning tasks revealing its essence as a strategy of design in teaching methods and education programmes.

Varlamova N.A. is the author of several professional and scientific articles based on the following learning points emerged from the findings of the studies. Some of them are: the mastering of the methods of designing objects by the students on the basis of the comprehensieve approach; enhancing thinking skills in the process of student-designer’s quasiprofessional activities.

Purpose. The study aims to identify ways of creating a design culture in the training course of designers. The definition of the named concept, its components are considered. The importance of design culture principles, which were formed in the process of design activities formation and the possibility of their application in modern education conditions, is noted.

Methodology. A training model is proposed, based on the identification and study by students of these principles forming the basis of the design culture, as well as their application in the process of educational design activities. The contents of the designated model are given: an approximate theoretical base containing a description and examples of Bauhaus teaching methods, the works of the most famous authors, their inventions and developments.

Results. The conclusions are formulated and presented, which are the result of the considered design objects analysis and at the same time the basic principles used by students in the process of developing design objects.

Practical implications. The existing research outputs саn be used in the field of educational design activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Адорно Т. Эстетическая теория / Адорно Т. пер. с нем. М.: Республика, 2001. 526 с.

2. Генисаретский О.И. Методологические и гуманитарно-художественные проблемы дизайна: автореферат дис. доктора искусств: 17.00.06 / ВНИИ техн. эстет. Гос. ком. СССР по науке и тех. Москва,
1990. 36 с.

3. Генисаретский О.И. Философия проектности: из истории проектной культуры второй половины XX века. М.: URSS: ЛЕНАНД, 2015.
399 с.

4. Гончаренко И., Князев E. [Электронный ресурс] // Look at me [сайт]. [2016]. URL: http://www.lookatme.ru/flow/posts/design-radar/90405-ponyatie-formy-v-kontseptualnom-dizayne (дата обращения: 10.05.2016).

5. Гропиус В. Границы архитектуры. М., 1971. 239 с.

6. Дмитриева Л.М., Пендикова И.Г. Культуротворческая миссия дизайна Омский научный вестник. 2012. № 2 (106). С. 111-114.

7. Джонс Д. Методы проектирования / Джонс Д. пер. с англ. М.: Мир, 1986. 326 с.

8. Ит­тен И. Ис­кус­ство цве­та / Пер. с нем. и пре­дисл. Л. Мо­на­хо­вой. 2-е изд. М.: Д. Аро­нов, 2001. 95 с.

9. Кантор К.М. Проектность русской культуры [Электронный ресурс] // RosDesign.com. 1999. Режим доступа: http://rosdesign.com/design_materials3/rus.htm

10. Колесникова И. А. Педагогическое проектирование: Учеб. пособие для высш. учеб. заведений / И.А. Колесникова, М.П. Горчакова-Сибирская; Под ред. И.А. Колесниковой М: Издательский центр «Академия», 2005. 288 с.

11. Колпащиков Л.С. Дизайн: три методики проектирования: учебно-методическое пособие для студентов высших учебных заведений и практикующих дизайнеров; М-во образования и науки Российской Федерации, Федеральное гос. образовательное учреждение высш. проф. образования Санкт-Петербургская гос. художественная пром. акад. им. А. Л. Штиглица. СПб: РГПУ им. А. И. Герцена, 2013. 56 с.

12. Михеева Е.П., Варламова Н.А. Формирование оптимальной структуры модели квазипрофессиональной дизайн-деятельности // Педагогический журнал. 2018. Том 8(№ 5A). C. 622-626.

13. Моисеенко М.В. проектная культура дизайна как предмет философского осмысления // «III Царскосельские чтения» материалы международной научной конференции, СПб: Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина, 2011 С. 198-201.

14. Розенсон И.А. Основы теории дизайна. СПб.: Питер, 2007. 224 с.

15. Розин В.М. Мышление и творчество. М.: ПЕР СЭ., 2006. 360 с.

16. Рунге В.Ф. История дизайна, науки и техники. М.: Архитектура-С, 2006. 368 с.

17. Хлебников А.С. Методология формообразования в Баухаузе, ВХУТЕМАСЕ и ИНХУКЕ. М.: Вестник ТГУ, №7, 2008. 227с.

18. Cross N. Science and Design Methodology: A Review // Research in Engineering Design. London: Springer, 1993. Vol. 5. P. 63-69.

19. Cross N. Science and Design Methodology: A Review // Research in Engineering Design. London : Springer, 1993. Vol. 5. P. 63-69.

20. Hollington G. The usual suspects in Design. London, 1998. 111 p.

21. Verbeek P. What Things Do: philosophical reflections on technology, agency, and design. The Pennsylvania State University Press, 2005.

22. Jencks C. Critical Modernism – Where is Post Modernism going? London, 2007. 80 p

23. Баухауз: принципы формообразования и образовательная система. Режим доступа: https://studfiles.net/preview/5557694/page:6/

24. Баухаус: Революция в дизайне, которая всё изменила. Режим доступа: http://www.lookatme.ru/mag/archive/experience-interview/168735-gid-po-bauhausu
Published
2020-10-31
How to Cite
Varlamova, N. (2020). FORMATION OF THE DESIGN CULTURE BASIS AMONG STUDENTS IN THE PROCESS OF STUDYING THE INDUSTRIAL DESIGN PRINCIPLES OF THE BAUHAUS. Russian Studies in Culture and Society, 4(3), 4-16. Retrieved from https://csjournal.ru/jour/index.php/rscs/article/view/64
Section
Original Articles