THE SCREEN IS LIKE A GENERATOR OF SIMULACRA AND FAKES

Keywords: screen, screen culture, simulation, simulacrum, fake, screen man, homo screen

Abstract

Purpose. The article is devoted to the analysis of the screen as a special socio-cultural phenomenon that produces simulacra and fakes in modern culture. The peculiarity lies in the fact that continuous reproduction of screen technologies is supported through simulations. At the same time, screen technologies are defined as the leading factor of modern socio-cultural changes affecting the consciousness and behavior of the subject of culture – a person. His dependence on the screen is being formed, and today we can talk about the emergence of a philosophical and anthropological type of “screen man”.

Methodology. To consider the problem, the author turns to the socio-philosophical and anthropological analysis of the role of the screen in modern culture. The article uses comparative analysis, historical-philosophical and anthropological methods.

Results. The results of the study are that the author explicates the essence of Hobbes’ maxim that man can fully know only what he himself can do. As such an artifact in the philosophy of T. Hobbes is the body, and the social-political body, established by the man himself. The author supposes that the modern European project “social physics” can be considered a prototype of active theoretical-epistemic model describing social reality.

Practical implications. This allows, from the author’s point of view, to consider the role of the screen and the digital effects produced by it in modern culture, as well as to develop an integrative approach to understanding screen culture as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey L. Grigoryev, Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy named after K. A. Timiryazev

PhD in Philosophy, Associate Professor of the Department of Philosophy

References

Список литературы

Батай Ж. Сумма атеологии: философия и мистика. М.: ВРС, 2016. 564 с.

Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: РИПОЛ классик, 2021. 510 с.

Волков С. Н. Мир экранной культуры как фактор симулятивности реального бытия // Культура в фокусе научных парадигм. 2021. № 12-13. C. 58-64.

Волкова И. И. Homo ludens эпохи экранных коммуникаций. М.: Российский ун-т дружбы народов, 2014. 271 с.

Григорьев С. Л. Манипулятивные технологии экранной культуры: к постановке проблемы // Современные исследования социальных проблем. 2021. Т. 13. № 4-2. С. 198-204.

Григорьев С. Л. Метафора дигитальной пещеры в концептуальных интерпретациях экранной культуры // Общество: философия, история, культура. 2022. № 3(95). С. 171-175.

Григорьев С. Л. Симуляции коммуникативного в экранной культуре // Коммуникология. 2022. Т. 10. № 1. С. 120-128.

Головин Ю.А., Коханая О.Е. Создание и трансформация социокультурных симулякров в современных медиа // Челябинский гуманитарий. № 3 (53), 2020. С. 76-82.

Десятова, Л. Инновации. Заинтересованность. Воодушевление // Дополняя реальность: XII Международный форум образовательных технологий «Дополняя реальность». Сборник тезисов. МО, Щелково: Издатель Мархотин П.Ю., 2011. С. 21-29.

Друкер П. Эффективное управление. Экономические задачи и оптимальные решения. М.: ФАИР-ПРЕСС, 2001. 288 с.

Зиммель Г. Философия денег // Зиммель Г. Избранное. Проблемы социологии / Сост. С.Я. Левит. М.; СПб.: Университетская книга, Центр гуманитарных инициатив, 2015. С. 159-209.

Тоффлер Э. Метаморфозы власти: знание, богатство и сила на пороге XXI века. Москва : АСТ, 2009. 668 с.

Ортега-и-Гассет Х. Размышления о технике [Электронный ресурс]. URL: https://gtmarket.ru/library/articles/5483 (дата обращения: 25.03.2022).

«Политика постправды» и популизм / под ред. О. В. Поповой. СПб.: Скифия-принт, 2018. 216 с.

Постиндустриализм. Опыт критического анализа: монография / В. И. Якунин [и др.]; Центр проблемного анализа и гос.-упр. проектирования. М.: Науч. эксперт, 2012. 287 с.

Саенко Н. Р., Щеглов И. В. Процедуры «вживления» экрана в бытие современного человека // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2012. № 4(33). С. 275-282.

Финн В. К. К структурной когнитологии: феноменология сознания с точки зрения искусственного интеллекта // Вопросы философии. 2009. № 1. С. 88-103.

Bourgeois David T., Information Systems for Business and Beyond [Электронный ресурс]. URL: https://bus206.pressbooks.com/chapter/chapter-1. Дата обращения: 10.04.2022.

Multiple intelligences: The theory in practice : A reader / Howard Gardner. New York: Basic books, Cop. 1993. XVI, 304 p.

Slouka, M. War of the worlds: Cyberspace and the high-tech assault on reality.New York: Basic Books, 1995. 161 p.

Volkova P., Luginina A., Saenko N., Samusenkov V. Virtual reality: Pro et contra // Journal of Social Studies Education Research. 2020. Vol. 11. No 4. P. 190-203.

References

Batay Zh. Summa ateologii: filosofiya i mistika [The sum of atheology: philosophy and mysticism]. M.: VRS, 2016, 564 p.

Bodrijjar Zh. Simvolicheskij obmen i smert’ [Symbolic exchange and death]. Moscow, 2021, 510 p.

Volkov S.N. Mir e`krannoj kul`tury` kak faktor simulyativnosti real`nogo by`tiya [The world of screen culture as a factor of the simulation of real being]. Kul’tura v fokuse nauchnyh paradigm [Culture in the focus of scientific paradigms]. 2021, no. 12-13, pp. 58-64.

Volkova I. I. Homo ludens epohi ekrannyh kommunikacij [Homo ludens of the era of screen communications]. Moscow: Russian University of Friendship of Peoples, 2014, 271 p.

Grigoryev S.L. Manipulyativny`e texnologii e`krannoj kul`tury`: k postanovke problemy` [Manipulative technologies of screen culture: to the problem statement]. Sovremennye issledovania socialnyh problem [Modern Studies of Social Issues]. 2021, vol. 13, no. 4-2, pp. 198-204.

Grigoryev S.L. Metafora digital`noj peshhery` v konceptual`ny`x interpretaciyax e`krannoj kul`tury` [The metaphor of the digital cave in conceptual interpretations of screen culture]. Obshchestvo: filosofiya, istoriya, kul’tura [Society: Philosophy, History, Culture], 2022, no. 3, pp. 171-175.

Grigoryev S.L. Simulyacii kommunikativnogo v e`krannoj kul`ture [Simulations of Communicative in Screen Culture]. Kommunikologiya [Communicology], 2022, vol. 10, no. 1, pp. 120-128.

Golovin Yu.A., Kokhanaya O.E. Sozdanie i transformaciya sociokul`turny`x simulyakrov v sovremenny`x media [Сreation and transformation of socio-cultural simulacers in modern media]. Chelyabinskij Gumanitarij [Chelyabinsk Humanitarian], 2020, no. 3(53), pp. 76-82.

Desyatova L. Innovacii. Zainteresovannost`. Voodushevlenie [Innovations. Interest. Inspiration]. Complementing reality: The XII International Forum of Educational Technologies “Complementing Reality”. Collection of abstracts. MO, Shchelkovo: Publisher Marhotin P.Yu., 2011, pp. 21-29.

Drucker P.F. E`ffektivnoe upravlenie. E`konomicheskie zadachi i optimal`ny`e resheniya [Managing for Results]. New York: HarperCollins, 1993, 288 p.

Zimmel` G. Filosofiya deneg [The philosophy of money]. Izbrannoe. Problemy` sociologii. M.; SPb.: Universitetskaya kniga, Centr gumanitarny`x iniciativ, 2015, pp. 159-209.

Toffler A. Metamorfozy` vlasti: znanie, bogatstvo i sila na poroge XXI veka [Power shift. Knowledge, wealth, and violence at the edge of the 21st century]. New York : Bantam Books, 1990, 668 p.

Ortega y Gasset J. Razmy`shleniya o texnike [Ensimismamiento y alteración. Meditación de la técnica]. https://gtmarket.ru/library/articles/5483

«Politika postpravdy» i populizm [“The Politics of post-truth” and populism] / edited by O. V. Popova. St. Petersburg: Scythia-print, 2018, 216 p.

Postindustrializm. Opyt kriticheskogo analiza [Postindustrialism. The experience of critical analysis] / V. I. Yakunin [et al.]; Center for Problem analysis and state-upr. design. M.: Scientific expert, 2012, 287 p.

Saenko N.R., Shcheglov I.V. Procedury «vzhivleniya» ekrana v bytie sovremennogo cheloveka [Routines of «implantation» of the screen in life of the modern person]. Kaspijskij region: politika, ekonomika, kul’tura, 2012, no. 4(33), pp. 275-281.

Finn V. K. K strukturnoj kognitologii: fenomenologiya soznaniya s tochki zreniya iskusstvennogo intellekta [To structural cognitology: phenomenology of consciousness from the point of view of artificial intelligence]. Voprosy Filosofii [Questions of Philosophy], 2009, no. 1, pp. 88-103.

Bourgeois David T., Information Systems for Business and Beyond. URL: https://bus206.pressbooks.com/chapter/chapter-1

Multiple intelligences : The theory in practice : A reader / Howard Gardner. New York : Basic books, Cop. 1993. XVI, 304 p.

Slouka, M. War of the worlds: Cyberspace and the high-tech assault on reality.New York: Basic Books, 1995, 161 p.

Volkova P., Luginina A., Saenko N., Samusenkov V. Virtual reality: Pro et contra. Journal of Social Studies Education Research, 2020, vol. 11, no. 4, pp. 190-203.

Published
2022-04-30
How to Cite
Grigoryev, S. (2022). THE SCREEN IS LIKE A GENERATOR OF SIMULACRA AND FAKES. Russian Studies in Culture and Society, 6(1), 19-33. https://doi.org/10.12731/2576-9782-2022-1-19-33
Section
Original Articles